Cliëntenraad
Sinds 3 maart 2009 is de cliëntenraad binnen S.M.N. Thuiszorg operationeel. De cliëntenraad heeft haar grondslag in de Wet Medezeggenschap Cliënten Zorginstellingen.
Doel van de cliëntenraad
De cliëntenraad ziet erop toe, dat de kwaliteit van de zorg gewaarborgd blijft. Dit betekent, dat zij controleren dat u de juiste zorg krijgt waar u recht op hebt. Een cliëntenraad is een zelfstandig orgaan, dat de belangen van de cliënten van een zorgverlener vertegenwoordigt.
Bevoegdheid van de cliëntenraad
Een cliëntenraad is niet iets vrijblijvend. Met de invoering van de Wet Medezeggenschap Cliënten Zorginstellingen (WMCZ) per 1 juni 1996 hebben cliëntenraden wettelijke erkende bevoegdheden gekregen. De mening van de cliëntenraad is al evenmin vrijblijvend. De directie moet terdege rekening mee houden. De WMCZ noemt de onderwerpen waarover de cliëntenraad advies mag uitbrengen of waarvoor instemming van de cliëntenraad vereist is. Cliëntenraden hebben dus wettelijk geregelde advies – instemmingbevoegdheden.
Bezetting van de cliëntenraad
De cliëntenraad bestaat uit drie of vijf leden: allen cliënten. Zij vergaderen eens in de drie maanden maar mogen daarvan afwijken en meer vergaderingen uitschrijven als zij dat nodig vinden. Meer informatie over het functioneren van de clientenraad ligt op kantoor ter inzage. De clientenraad is dagelijks te bereiken op het telefoonnummer 020-7772097
Deelname in de cliëntenraad
Hebt u belangstelling, dan kunt ook plaats nemen in de cliëntenraad door u op te geven als kandidaat. Verkiezingen vinden om de drie jaar plaats. Het is in uw belang dat de cliëntenraad optimaal functioneert, laat ons weten wat u van de dienstverlening vindt. Alleen zo kunnen wij de kwaliteit op peil houden.
De cliëntenraad is te dagelijks te bereiken onder telefoonnummer 020-7772097.
Thuiszorg Aanvragen
Wilt u gebruik maken van de diensten van SMN Thuiszorg?
U kunt uw aanvraag voor thuiszorg direct online indienen.